Maanantaisessa
äidinkielen yo-esseekokeessa oli yhtenä aineistona Kjell Westön teksti Mitä meistä jää jäljelle?, joka
käsittelee nykyaikaista tiedonvarastointia ja sen kestävyyttä tulevaisuudessa.
Westö pohtii tekstissään laajemminkin nykykulttuuria, ja itse tulkitsen hänen
sanomansa niin, että tämän päivän länsimainen kulttuuri perustuu hetkeen.
Siihen hetkeen, jota parhaillaan elämme. Emme pohdi kovin syvällisesti tulevaa,
mitä meistä tai meiltä jää tulevaisuuden ihmiselle. Tulevaisuuteen toki luotaamme: jatkuvasti syntyy uutta teknologiaa ja vanhaa parannellaan.
Pohditaan, millaiseksi teknologia vielä tulevaisuudessa muuttuu ja esimerkiksi
opetuksessa pyritään jotenkin ennustamaan, miten teknologiaa vielä hyödynnetään
tulevaisuudessa. Itse asiassa katseemme ovat hyvin voimakkaasti tulevassa –
mutta siinä samassa, kun tulevaisuus on ohi, siis tätä päivää, kyllästymme
siihen ja janoamme jotain uutta. Kun se sama tulevaisuus on
eilistä, unohdamme sen. Ja tulevaisuus on eilistä hyvin nopeasti, vain muutamassa vuodessa.
Westö ei
pidä lainkaan hyvänä asiana näin nopeaa kehitystä ja tiedon tallennusmuotojen
muutosta. Hän käyttää esimerkkinään muun
muassa parinkymmenen vuoden takaisia satelliitin keräämiä tietoja, joita ei
nykyteknogialla voida enää lukea. Esimerkkejä löydän omastakin elämästäni.
Opiskeluaikanani tein muutaman hyvän esseen ja opetuskokonaisuussuunnitelman,
joihin haluaisin nyt palata. Työt ovat kuitenkin korpuilla, enkä ole ainakaan
viiteen vuoteen enää kohdannut tietokonetta, jossa olisi korppuasema. Korput
ovat hyvässä tallessa ja tiedostot tallessa korpuilla – aika ja teknologian
kehitys vain ovat sinetöineet tiedot sellaiseen tallelokeroon, etten enää saa
niitä käsiini. Voin vain kuvitella, kuinka vuosisatojen kuluttua ihmiset ovat
unohtaneet hautakammioiden, Graalin maljan ja piilotettujen aarteiden etsinnän
ja käyttävät saman ajan ja vaivan 2000-luvun tietotallelokeroiden avaamiseen.
Westö pohtii
tekstissään, jääkö meistä oikein mitään muistoja jäljelle tuleville
sukupolville. Niin musiikki, tekstit kuin elokuvat ovat tällä hetkellä
digitaalisessa muodossa – eikä digitaalisuus ole kovin varma ja pitkäkestoinen
tallennusmuoto. Mutta siihenhän koko kulttuurimme on pyrkinyt viime vuosina ja
vuosikymmeninä – digitaalisuuteen. Se nimittäin sopii parhaiten nykyaikaiseen
kulutus- ja kertakäyttökulttuuriimme. Digitalisoitumisen aloittivat pelit.
Siinä samassa, kun olohuoneisiin astui Super Mario, päätyivät lautapelit
seurakuntakotien ja joidenkin savuisten kuppiloiden hyllyille sekä
kirppispöydille. Siellä ne ovat eksoottista ihailutavaraa, joita on mukava kikatellen
ja huokaillen kosketella ja herätellä nostalgisia muistoja lapsuus- ja
nuoruusvuosilta – ennen digiaikaa. Seuraavaksi digitalisoituivat musiikki ja
elokuvat. VHS-video ja C-kasetti tekivät elokuvien katselusta ja musiikin
kuuntelusta konkreettista. Koska ne vaurioituivat helposti, niitä tuli
käsitellä varoen, jotta ne kestäisivät useita, useita katselu- ja
kuuntelukertoja. Kun yksi ja sama kiekko, CD-levy, syrjäytti nuo molemmat
tallennusmuodot, jäi kotitalouksiin pyörimään säkeittäin muovijätettä,
jolla ei tehnyt enää mitään. Nykyään VHS ja C vain naurattavat, jos niitä
kohtaa kirppareilla. Kuka näitä ostaa? Museologi?
CD:n valta
kesti vain noin kymmenen vuotta, jos sen katsotaan jo päättyneen. En tiedä,
ostaako kukaan muu kuin minä enää levyjä CD-muodossa, mutta kauhulla odotan
päivää, kun CD:stäkin tulee pelkkää jätettä. En nimittäin osaa käyttää
Spotifya. Kylmiä väreitä herättää myös se päivä, jolloin viimeinenkin elokuvavuokraamo
sulkee ovensa. Minulle leffan vuokraaminen on kuitenkin tärkeä vaihe
irrottautumisessa työ- ja arkihuolista: oma rento ilta alkaa
valmisteluretriitillä, joka etenee ruokakaupan kautta leffavuokraamoon ja
viinikauppaan.
Viimeisimpänä
digitaaliseen muotoon ovat siirtyneet lehdet ja kirjat. Vaikka en ole kirjojen
suurlukija, olen niiden suuri fani. Rakastan kirjan muotoa, sen paketoimista,
sen saamista ja sen sivujen plaraamista, yksittäisten sanojen poimimista. Kirja on aina lupaus uudesta kokemuksesta, ehkä jopa uusista oivalluksista, ja siinä tuoksuu aika. Joko mennyt tai tuleva.
Kirjahyllyssäni on yksi 150 vuotta vanha teos ja muutama 100 vuotta vanha. En
usko, että yksinään kirja, joka on tällä hetkellä verkossa e-kirjana, tulee
olemaan luettavissa nykyisessä muodossaan 150 vuoden kuluttua.
Olen toki
itsekin lukenut e-kirjaa, mutta niin vihkiytynyt olen arvostamaan kirjan ikää,
että latasin ensimmäiseksi koneelleni Minna Canthia ja Aleksis Kiveä e-kirjana.
Niistä tuli yhtäkkiä oudon nykypäiväisiä, helposti saavutettavia. Silti
rakastan yhä enemmän sitä tuoksua, joka on 1800-luvulla painetun Kiven kirjan
välissä kuin oman läppärini kannen ja näppäimistön välissä.
Westö
toteaa, että me nykyihmiset olemme ymmärtäneet, ettei meistä juuri jää muistoja
tulevaisuuteen. Siksi pyrimme jättämään lähes epätoivon vallassa itsestämme
jälkiä. Tällaista merkkailua ovat niin selfiet, facebookit kuin blogitkin.
Luulen silti, ettei tarve toistaa itseään ja tehdä itseään näkyväksi ja
kuuluvaksi edellä mainituilla keinoilla johdu välttämättä jokaisen omasta
tarpeesta jättää jälkiä. Sen sijaan kyse on massakulttuurista, joka ohjaa
itsensä esille tuomiseen. Nämä ovat viestintä- ja kommunikointimuotoja, jotka
ovat tulleet kinkereiden, lankapuhelinten, kyläjuhlien ja -talkoiden sekä ystävillä
ja naapureilla kyläilemisen tilalle. Ihmiset tarvitsevat peilejä toisista
ihmisistä – ovat aina tarvinneet. Peilit kertovat meidän olevan olemassa,
reagoivat ajatuksiimme ja tunteisiimme, antavat palautetta ja auttavat
muodostamaan kuvaa itsestämme. Kun kasvokkainen kommunikointi on yhä harvempaa,
etsimme peilejä mediasta. Niitä siellä on yli oman tarpeen tarjolla. Voi toki
olla montaa mieltä siitä, kumpi on terveellisempi vaihtoehto ihmisen
identiteetin ja minäkuvan rakentumiselle, Facebook vai naapuri.
Toisaalta
kulttuurimme on nykyään hyvin kertakäyttöistä, mikä näkyy niin
sisustusbuumeissa, vaatemuodissa, erään ruotsalaisen huonekaluvalmistajajätin tuotteissa, mobiililaitteissa kuin teknologian tuotekehittelyssä. Aina ne
kodinkoneet pamahtavat kerralla. Ennen aikaväli vain oli 25 vuotta, nykyään se on
viisi vuotta. Erityisen hyvin kertakäyttöisyys näkyy mediassa. Toki aina median
tuotteet ovat olleet ohitse kiitäviä: päivän lehti on aina ollut seuraavana
päivänä vanha ja television tultua sen ohjelmat olivat yhden katselukerran
jälkeen historiaa ja menetettyjä. Nykyään media vain suoltaa sisältöä paljon
enemmän kuin aikaisemmin ja tämän tietotulvan vuoksi tekstit vanhenevat
mediassa pian. Ainakin niiden kiinnostavuus laskee jo muutaman päivän päästä ilmestymisestä.
Jos Facebookia ei päivitä kuukauteen, joku voi luulla toisen jo päässeen
päiviltään. Jos blogiin ei kirjoita viikkoon, menettää se jo muutaman lukijan.
Jos julkkikset eivät twiittaa mitään muutamaan viikkoon, ovat he joko tyystin
pettäneet faninsa, joutuneet katkolle tai tekevät projektia, joka ei selvästi
kestä päivänvaloa. Fanittamisen kohde voi unohtua jo viikossa, jos uusia kuvia
tai keikka-/levytyskuulumisia ei ala ilmestyä sosiaaliseen mediaan.
Toisaalta median kertakäyttöisyys myös laskee julkaisukynnystä. Ei haittaa, vaikka mokaisikin mediassa, koska se unohtuu päivässä, viimeistään kolmessa. Ja ainahan epäonnistuneet sisällöt voi poistaa (tai voi ainakin luulla poistaneensa). Jos on antanut väärän kuvan itsestään Facebookissa, voi profiilinsa poistaa ja aloittaa puolen vuoden päästä puhtaalta pöydältä. Samanlainen itsensä kierrättäminen, deletoiminen, tehdasasetusten palauttaminen ja kaikenlainen retusoiminen ei onnistunut sata vuotta sitten. Silloin tuli oppia sietämään itseään sellaisena, millaisen kuvan on alusta pitäen naapureilleen ja läheisilleen alkanut.
Ei turhaan
vanha sanonta kuulu ”Silloin vanhoina hyvinä aikoina”. Aina nykyajasta on oltu
huolissaan. Nykyaika on aina ollut radikaalia, erilaista, pelottavaa. Tulevaisuuskuvat
ovat aina heijastelleet pimeyttä ja ongelmia, mutta aurinko on yhä taivaalla.
Ennenkin on eletty aikoja, ettei tietoa ole jäänyt talteen ja se on kadonnut
ihmisten mukana – emme voi edes arvata, millainen maailma on todellisuudessa
historiassamme ollut. Ehkä jotain todella ratkaisevaa, hienoa ja käsittämätöntä
on jäänyt tallentumatta tähän päivään. Uskon kuitenkin siihen, että mikä on
todella tarpeen siirtää tuleville jälkipolville, se tulee siirtymään. Niin kuin
tulentekotaito, penisilliini ja kirjoitustaito ovat siirtyneet.
ootat kuulemma vauvaa onneks olkoo ja hei hyvä blogi
VastaaPoistaKiitos palautteesta! Vauvaa en kuitenkaan odota, mistä lie olet tämän "kuulotiedon" saanut. :) Muutama kilo on kyllä talven aikana tullut, kun ei ole ollut aikaa kuntoilla, mutta ne kilot ovat vain tyhmistä elämäntavoista peräisin.
VastaaPoista